Adab Berpakaian :
Maruah diri bermaksud kehormatan dan harga diri. Setiap insan yang dilahirkan ke muka bumi ini mempunyai harga diri. Sehubungan itu, setiap insan dan diri atau individu itu bertanggungjawab menjaga dan memelihara maruah diri sendiri supaya tidak mudah diganggu gugat oleh anasir yang boleh merosakkan. Banyak cara yang boleh dilakukan untuk menjaga dan mengekalkan maruah diri, antaranya ialah dari aspek berpakaian.
Melalui pakaianlah setiap orang akan dapat membezakan jantina, suku, dan status kedudukan sosial seseorang itu. Sebagaimana yang kita lihat hari ini, fungsi berpakaian berubah mengikut peredaran masa dan zaman. Kalau dahulu, pakaian itu adalah untuk melindungi diri dari panas dan sejuk atau sebarang kecederaan, tetapi sekarang pakaian lebih melambangkan personaliti seseorang.
Dahulu sukar untuk kita temui pakaian-pakaian yang menjolok mata, tetapi dunia hari ini, dengan lahirnya pakar-pakar fesyen yang moden, mereka tidak menitikberatkan soal agama apabila sesuatu rekaan baru dicipta. Oleh itu, dalam mendidik anak-anak atau generasi hari ini, adab-adab berpakaian perlulah dititikberatakan kepada mereka. Antara adab-adab berpakaian yang diajarkan oleh agama Islam ialah:
* Mulakan menyarung pakaian dengan membaca bismillah. Terangkan kepada anak-anak dan murid-murid di sekolah bahawa membaca bismillah itu adalah perkara sunat yang dituntut melakukannya apabila hendak memulakan setiap amalan yang baik. Dan nyatakan juga kepada murid bahawa setiap amalan yang dimulai dengan bismillah itu akan diberikan balasan atau ganjaran pahala oleh Allah Taala.
* Apabila menyarung pakaian berniatlah untuk menjunjung perintah Allah. Yang mana antara perintah-perintah Allah ialah menutup aurat dan bukan untuk bermegah-megah atau menunjuk-nunjuk akan kecantikan pakaian yang dikenakan.
Ayat ini jelas menunjukkan bahawa berpakaian itu adalah salah satu dari cara seorang hamba bersyukur kepada Allah Taala.
Mulakan dengan bahagian kanan ketika memakai pakaian, dan bahagian kiri ketika menanggalkannya.
“ Daripada Aisyah, katanya : Rasulullah s.a.w memulai dengan kanan pada semua kegiatannya, pada bersucinya dan pada hendak melangkahkan kakinya “.
Jika murid-murid dapat merealisasikan dan mengamalkan adab-adab yang telah digariskan oleh Islam pasti perkara-perkara yang tidak diingini dapat dielakkan. Selain daripada adab-adab berpakaian, murid juga harus diterang dan diterapkan akan ciri-ciri pakaian yang sesuai menurut Islam.
Apabila adab-adab dan ciri-ciri pakaian ini dapat dipenuhi maka antara hikmah atau kebaikan yang akan diperolehi adalah seperti berikut:
* Allah akan sentiasa memberkati kehidupan kita di dunia ini.
* Akan dikurniakan pahala kerana menurut syariat Islam.
* Dapat memelihara maruah dan keperibadian muslim.
* Dapat menunaikan ibadah dengan menutup aurat.
* Disayangi, disanjungi dan disegani oleh semua orang.
* Gejala sosial dan kes-kes jenayah dapat dibendung.
* Melahirkan masyarakat yang sejahtera dan bersatu padu.
* Seterusnya akan dapat mewujudkan Negara yang aman dan maju.
Adab Menjaga Kesucian Masjid Dan Surau:
Pembinaan masjid dan surau sangat perlu untuk pengabdian diri kepada Allah s.w.t dan sekaligus dapat merapatkan hubungan sesama manusia. Kepentingan ini dapat kita lihat setelah penghijrahan Rasulullah s.a.w ke Madinah.
Berpandukan ayat tersebut, maka dapat disimpulkan bahawa antara adab-adab ketika berada di masjid dan surau adalah seperti berikut:
Ketika masuk:
* Membuka kasut atau selipar.
* Masuk dengan mendahulukan kaki kanan daripada kaki kiri.
* Membaca doa seperti :
اْفتَحْ لِي أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ اَللَّهُمَّ
Ya Allah ! Bukakanlah bagiku pintu rahmat.
* Mengucapkan salam kepada orang yang berada dalam masjid atau surau.
Apabila murid-murid dapat memahami akan adab-adab apabila ke masjid dan surau, mengetahui akan peranan masjid itu, maka akan lahirlah hikmah dan banyak kebaikannya. Antara kebaikan atau hikmah beradab apabila berada di dalam masjid dan surau adalah:
* Dapat memupuk persaudaraan dan perpaduan
* Dapat menunaikan solat dengan tenang dan khusyuk
* Mendapat keberkatan dan rahmat Allah Taala.
* Akan menarik perhatian dan minat orang bukan Islam kepada ajaran Islam.
* Umat Islam akan dipandang mulia dan disanjung tinggi.
* Mendapat balasan baik daripada Allah s.w.t.
Adab Membaca Al-Quran:
Al-Quran adalah merupakan kitab suci yang diturunkan oleh Allah s.w.t secara beransur-ansur melalui malaikat Jibril kepada Nabi Muhammad s.a.w sebagai panduan hidup manusia hingga akhir zaman.
Sabda Rasulullah s.a.w: Abu Amamah berkata, aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda : “ bacalah Al-Quran kerana pada hari kiamat nanti akan datang memberi syafaat kepada pembacanya “. Al-Quran itu berbeza dengan kitab-kitab dan buku-buku lain.
Oleh yang demikian, peliharalah Al-Quran dan haruslah beradab apabila membaca dan menyimpannya. Antara adab-adab yang perlu diamalkan ketika membaca Al-Quran ialah:
Apabila beradab semasa, sedang dan selepas membaca Al-Quran, pastilah banyak kebaikan dan hikmahnya. Antaranya ialah:
* Mendapat pahala
* Mendapat keberkatan daripada Allah s.w.t
* Mendapat ketenangan jiwa
* Meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah s.w.t
* Dapat menghayati kandungan Al-Quran
* Melahirkan keinsafan diri
* Dapat mengikhlaskan diri ketika membaca Al-Quran.
Sebaliknya orang yang tidak beradab ketika membaca Al-Quran akan memberi kesan yang tidak baik. Antaranya adalah seperti berikut:
* Berdosa
* Dimurkai Allah s.w.t
* Tidak dapat mengambil pengajaran daripada ayat yang dibaca
* Tidak memperolehi syafaat Al-Quran pada hari akhirat kelak.
Maka sama-samalah berusaha mendalami dan menjadikan Al-Quran sebagai panduan dan penyeri kehidupan di dunia dan akhirat Insya Allah…
Adab Menaiki Kenderaan:
Kenderaan adalah salah satu dari keperluan manusia untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat lain dan menguruskan urusan-urusan kehidupan di dunia ini. Justeru itu, apabila manusia menggunakan kenderaan, pastilah mereka akan menggunakan jalanraya. Sehubungan itu, sebelum dihuraikan adab-adab semasa menggunakan jalanraya, dihuraikan dahulu adab-adab menaiki kenderaan.
Di antara adab-adab semasa di jalan raya pula adalah:
* Sabar dan bertolak ansur : Bersabar semasa menggunakan jalanraya
terutamanya dalam keadaan sesak di jalan raya dan bertolak ansur dengan
pengguna-pengguna jalan raya yang lain, yang mana sekiranya ada
kenderaan yang kelihatan memerlukan ruang untuk segera, berikan laluan
kepada mereka dan sebagainya.
* Ihsan dan bertimbangrasa : Ihsan iaitu memahami pengguna-pengguna
jalan raya lain serta bertimbangrasa kepada mereka. Jangan bersikap
mementingkan diri sendiri.
* Tidak lalai semasa memandu : Pastikan sentiasa peka dengan keadaan
jalan raya supaya selamat dan tidak mengganggu atau menyusahkan
orang lain. Gunakan pancaindera yang telah dianugerahkan Allah dengan
sebaiknya. Hendaklah sentiasa berwaspada dan peka kepada pengguna-
pengguna jalanraya yang lain.
2. Pengajaran dan Pembelajaran YANG LENGKAP bagi pelajar tahun 2 ( 1 jam ).
Rancangan Mengajar Harian.
Matapelajaran : Pendidikan Islam
Kelas : 2 Bestari
Tarikh : 23 Mac 2009
Bilangan Pelajar : 40 orang
Masa : 1 Jam
Tajuk : Adab Menjaga Maruah diri
Sub Tajuk : Adab Berpakaian
Objektif Umum : Pelajar dapat menutup aurat dengan baik dan
sempurna.
Objektif Khusus : Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
pelajar akan dapat:
1. Menyebut pengertian maruah diri
2. Menyatakan empat adab-adab apabila hendak memakai pakaian
3. Mengamalkan cara berpakaian yang sempurna dalam kehidupan harian.
Pengetahuan sedia ada : Semua pelajar tahu, manusia wajib menutup aurat.
Gabungjalin : Sirah, Feqah, sains.
Penerapan nilai : Beradab sopan, harga diri, bersyukur, berhati-hati.
Kemahiran berfikir : Menjana idea, banding beza, simulasi
Bahan Bantu Mengajar : Laptop, CD, power point, buku teks, Gambar, Set
pakaian perempuan ( Baju kurung ), set pakaian lelaki (Baju melayu ).
Persediaan :1. Menyediakan poster gambar orang yang berpakaian
menutup aurat dan yang tidak menutup aurat.
2. Menyediakan kad imbasan berkaitan cirri-ciri pakaian
mengikut hukum islam.
3. Menyediakan carta doa berpakaian.
4. Menyediakan vcd adab berpakaian.
Persediaan sebelum mengajar
Tahun | Dua | ||||||||||
Masa | 60 minit | ||||||||||
Tajuk | Adab berpakaian | ||||||||||
Fokus | Pemikiran : Murid mengetahuai cirri-ciri berpakaian menutup aurat. Amalan : Murid mengamalkan adab-adab berpakaian yang bersih dan menutup aurat. Penghayatan : Menghargai anugerah Allah. | ||||||||||
Kaedah |
| ||||||||||
Pengetahuan sedia ada | Murid telah biasa membaca Doa Ketika memakai pakaian | ||||||||||
Sumber pengajaran |
| ||||||||||
Persediaan |
| ||||||||||
Hasil pengajaran dan pembelajaran | Aras Satu
Aras Dua
- Berdisiplin. - Menjaga maruah.
Aras tiga
| ||||||||||
Isi |
| ||||||||||
Set Induksi |
| ||||||||||
Langkah pertama | Untuk semua murid bagi memenuhi hasil pelajaran aras 1. | ||||||||||
Perkembangan |
| ||||||||||
Penilaian | 1. Murid menyebut semula cirri-ciri berpakaian mengikut hukum Islam. | ||||||||||
Langkah kedua | Aras 2 dan 3 | ||||||||||
Perkembangan |
| ||||||||||
Penilaian | Senaraikan 3 tujuan menjaga adab berpakaian. | ||||||||||
Langkah tiga | Aras 3 | ||||||||||
Perkembangan |
| ||||||||||
Penilaian | Bersoal jawab faedah mengamalkan adab berpakaian dan keburukan berpakaian tidak mengikut adab. | ||||||||||
Rumusan | 1. Guru mengingatkan murid-murid sentiasa menjaga adab ketika berpakaian. 2. Guru menasihatkan agar berusaha menjaga maruah diri dan keluarga. | ||||||||||
Tugasan | Aras 1: Membaca dan menghafaz doa berpakaian. Aras 2: Membuat buku skrap pakaian lelaki dan perempuan yang menutup aurat secara berkumpulan. Aras 3: Membuat poster gambar-gambar pakaian lelaki dan perempuan mengikut Islam. | ||||||||||
Ulasan kendiri | 1. Kawalan kelas dapat dicapai dengan baik. 2. Pengajaran dapat dijalankan dengan berkesan. |
3. Senaraikan 10 faedah beradab dengan keluarga dan 10 akibat tidak mengamalkannya.
10 faedah beradab dengan keluarga adalah seperti berikut:
* Memanggil dengan gelaran yang sesuai : Ini membawa maksud kepada,
memanggil ahli keluarga yang lebih tua dengan panggilan yang sesuai
contohnya, kak long, abang long, ayah, ibu dan sebagainya. Begitu juga bagi
yang lebih tua, panggillah kepada ahli keluarga yang lebih muda dengan
panggilan yang baik dan sesuai, contohnya, adik, busu atau sebagainya. Ini
akan melahirkan keluarga yang ceria dan seterusnya diberkati oleh Allah
Taala.
* Mengucapkan perkataan-perkataan yang baik. Dalam berinteraksi sesama ahli
keluarga, sebaiknya gunakanlah perkataan-perkataan yang baik-baik samada
semasa sedang berbual, bergurau atau sebagainya. Perkataan atau ayat-ayat
yang baik akan melahirkan perasaan saling hormat-menghormati antara satu
sama lain dan akhlak ini akan disanjung tinggi oleh Allah dan juga manusia.
* Sentiasa menunjukkan sikap berterima kasih : Sikap ini adalah paling utama
ditunjukkan kepada ibu bapa, Ini adalah kerana banyaknya jasa adan
pengorbanan mereka kepada anak-anak. Sikap berterima kasih ini juga wajar
ditunjukkan kepada sesiapa sahaja dalam keluarga kerana ia akan
menghasilkan perasaan gembira ibu bapa dan keluarga dan melahirkan juga
rasa dihormati dan dihargai bagi yang selalu memberi. Ini akan menghasilkan
ketenangan dan keamanan dalam sesebuah rumahtangga.
* Bersifat terbuka dan berterus terang di dalam pergaulan, dengan menjaga hati
dengan baik, penuh ramah, tawadhu’ ( merendah diri ) . Ini akan mendorong
kepada suasana kasih dan sayang, persamaan dan keadilan, nasihat dan
tunjuk ajar dengan lemah lembut. Ini akan mewujudkan juga pembentukan
pendidikan anak-anak dengan suasana yang baik, kasih sayang dan ri’ayah.
* Suka menggembirakan ahli keluarga dan saling memberi perhatian antara satu
sama lain. Yang mana sentiasa peka dengan keadaan dan emosi ibu bapa,
ahli keluarga dan sebagainya, sama ada mereka dalam keadaan gembira atau
susah. Ini sudah pasti akan dapat melahirkan keadaan atau suasana anak-
anak yang baik-baik, soleh dan solehah yang mana seimbang peribadi mereka
dari segi pemikiran dan bersedia bersama memikul tanggungjawab sama ada
besar atau kecil. Benarlah kata ornag “ Kebaikan itu dari Allah dan adab itu
dari ibu bapa “.
10 akibat tidak beradab dengan keluarga ialah:
* Sentiasa kasar dalam tingkahlaku : Keluarga yang baik dan harmoni adalah
keluarga yang bertutur dengan kata yang baik dan baik pula tingkah dan
laku. Justeru, sekiranya sering menggunakan kata-kata yang kesat dan kasar
dalam berinteraksi sesama keluarga dan kasar pula tingkah laku, tidak ada
adab dan sopan, sudah pastilah akan lahir perasaan ego, sombong dan
meninggi diri dalam kehidupan seharian. Sedangkan sifat-sifat ini adalah
dibenci oleh Allah dan Rasulullah s.a.w.
* Takut berbelanja untuk anak-anak : Ada keluarga atau ibu bapa yang takut
untuk mengeluarkan belanja atau membelanjakan harta untuk anak-anak sama
Ada untuk anak-anak menuntut ilmu atau sebagainya. Sikap kedekut yang
begini sudah pastilah akan menjadikan ana-anak terbiar tanpa pendidikan dan
ini akan mengundang bencana di dunia dan juga akhirat.
* Ibu bapa atau keluarga yang tidak mahu bertanggungjawab dan tidak berdiri
teguh di atas dasar Islam dalam kehidupan berkeluarga, contohnya, tidak
mahu berusaha untuk mendapat atau memberikan yang terbaik untuk anak-
anak dan ahli keluarga, pastilah anak-anak akan menjadikan mereka musuh
dan tidak mahu berkongsi sebarang masalah atau kegembiraan. Ini akan
menjadikan keluarga itu seolah-olah keluaraga yang sunyi sepi dan tiada
suasana keharmonian atau kasih dan sayang. Sudah pastilah tiada cahaya
kegembiraan bagi keluarga yang sebegini. Anak-anak memilih kawan-kawan
yang tidak disukai dan direstui oleh keluarga. Berkawan dengan kawan-
kawan yang cuai solat, tidak suka belajar, lebih suka membuang masa dan
sebagainya. Ini menunjukkan adab yang tidak baik dan tidak diselesai oleh
keluarga. Jika ini yang berlaku, pastilah jalan yang ditunjukkan adalah ke
jalan kesesatan dan kederhakaan. Jalan ini akan menjadikan nak-anak itu
hilang rasa hormat, hilang rasa kasih dan sayang kepada keluarga dan kan
lahirlah keluarga yang kucar kacir.
* Tidak peka antara satu sama lain dalam keluarga. Contohnya ialah, ibu bapa
atau ahli keluarga tidak tahu gerak geri ahli keluarga masing-masing, tidak
tahu apa yang ditulis dan dibaca oleh ahli-ahli keluarga, tidak tahu pula hobi
dan minat ahli keluarga dan sebagainya. Ketidakberadaban seperti ini akan
mengundang hidup yang tidak berlandaskan syariat Islam yang mana
kehidupan dalam keluarga yang hanya mementingkan diri sendiri sahaja. Ini
amat tidak digalakkan dalam Islam.
* Tiada masa dan tidak mahu meluangkan masa untuk anak-anak dan ahli
keluarga. Ini juga dikira tidak mahu beradab kepada keluarga. Kerana masa
bersama keluarga itu adalah sangat penting. Contohnya makan bersama,
berbual dan bertukar-tukar fikiran bersama-sama, bermain-main,
mengembirakan hati mereka, dan sebagainya. Sekiranya suasana ini tiada di
dalam sesebuah keluarga, pastilah keluarga itu jauh rahmat dari Allah Taala,
tiada keharmonian, tiada kesefahaman dan kemesraan kerana tiada kemesraan
dan perbincangan yang terjalin.
* Tidak pernah dan tidak mahu memberikan dan menunjukkan kasih dan
sayang kepada anak-anak atau ahli keluarga, ini berlaku sama ada ibu bapa
terhadap anak-anak atau anak-anak terhadap ibu bapa. Setiap insan mahu
dicintai, disayangi, dirindui dan dikasihi, maka sekiranya keadaan ini tidak
berlaku dalam peradaban berkeluarga, pastilah anak-anak dan ahli keluarga
akan membesar dengan perkembangan jiwa yang tidak sahih dan ragu-ragu.
seterusnya akan wujud ketidakyakinan diri, hati mereka tidak disinari dengan
kemurnian dana harapan mereka hanya akan tinggal harapan, cita-cita dan
semangat akan hilang begitu sahaja.
* Tidak berakhlak mulia antara satu sama lain. Contohnya, berinteraksi dengan
suara yang kasar antara satu sama lain, tidak melayan baik kemahuan dan
harapan ahli keluarga, bergaul dengan kasar, tidak mesra antara satu sama
lain dan sebagainya. Tingkah laku ini akan melahirkan ahli keluarga yang
tidak berwibawa dan anak-anak atau ahli-ahli keluarga kurang menghargai,
kurang menghormati anatara satu sama alain dan pastilah sekiranya ibu bapa
yang bersikap sebegini terhadap anak-anak, anak-anak itu akan memandang
rendah terhadap darjah pendidikan ibu bapa mereka. Ini yang akan
menjatuhkan institusi keluarga itu sendiri. Maksudnya hendaklah pandai-
pandai menyesuaikan diri dengan mereka, seolah-olah dia sebagai anak kecil
yang layak dan mampu bergaul dan bermain dengan anak-anak kecilnya.
* Gagal menunjukkan tauladan yang baik kepada ahli keluarga antara satu
sama lain. Ini berlaku apabila di dalam keluarga sering menggunakan
ungkapan kata-kata yang kasar, menggunakan akhlak yang tidak baik, tidak
mahu menunaikan solat, selalu membuang masa, bermegah diri, kasar dalam
tutur kata dan sebagainya. Keadaan ini akan mengundang peniruan yang
tidak baik di kalangan anak-anak dan ahli keluarga itu sendiri dan pasti
akan menjadi bahan bualan dan tidak di rahmati Allah, malah dihina oleh
masyarakat setempat.
- Bandingkan pengalaman pergaulan anda ketika anda berada di tahap tahun 2 dengan pergaulan pelajar tahun 2 zaman sekarang dan buat satu rumusan ringkas.
Berdasarkan pengalaman pergaulan saya ketika berada di tahap tahun 2 dahulu adalah berbeza jika dibandingkan dengan pelajar tahun 2 sekarang dari segi sosialnya.
Zaman persekolahan dahulu pelajar-pelajar agak malu untuk bertanya sesuatu kepada guru. Biasanya apa yang diajar oleh guru, pelajar akan patuh tanpa ada apa-apa pertanyaan daripada pelajar. Ini berbeza dengan pelajar sekarang, pelajar akan bertanya kepada guru tanpa rasa malu dan kadangkala pelajar tersebut memberi pandangan berdasarkan pengalaman mereka.
Pelajar dahulu juga tidak berani mengeluarkan kata-kata yang tidak elok seperti mengejek rakan-rakan lain di dalam kelas ini adalah di sebabkan ibu bapa biasanya berpesan kepada anak-anak di rumah supaya menjaga tutur kata. Sebahagian pelajar sekarang berani mengeluarkan kata-kata yang tidak elok kepada rakan-rakan. Perkara ini berlaku mungkin di sebabkan pergaulan mereka yang tidak dikawal ataupun dipengaruhi media yang tidak sihat.
Sebagai rumusannya bahawa sosial atau pergaulan pelajar-pelajar banyak dipengaruhi keadaan semasa seperti ketaatan kepada ibu dan bapa serta melaksanakan ajaran Islam yang sebenar melalui proses pengalaman sedia ada di rumah. Pelajar-pelajar yang di bentuk oleh ibu dan bapa dengan sifat akhlak yang terpuji akan mendorong mereka mengamalkan sifat tersebut semasa pergaulannya di sekolah.
Begitu juga guru hendaklah memberi tunjuk ajar dan tauladan yang baik kepada murid serta membimbing murid atau pelajar untuk mengamalkan akhlak yang baik di dalam kehidupan mereka sama ada di rumah atau pun di sekolah.
No comments:
Post a Comment