Wednesday 20 October 2010

Calon Pengawas 2011



20/10/2010 (Rabu)
Pihak sekolah telah menjalankan sesi temuduga untuk memilih pengawas sekolah. Pemilihan ini berdasarkan minat, pencapaian akademik dan sahsiah seseorang murid untuk menjadi pengawas sekolah. Tanggungjawab sebagai pengawas agak besar dan hanya murid-murid yang layak sahaja akan dipilih.

Selain itu, pemilihan murid-murid juga mesti disokong oleh guru kelas. Jika guru kelas mendapati murid-murid tersebut tidak menyiapkan kerja sekolah atau selalu melanggar disiplin sekolah, mereka tidak akan dipilih sebagai pengawas. Ada beberapa orang murid yang telah dilantik sebagai pengawas pada tahun ini tidak dilantik lagi pada tahun hadapan kerana tidak menunjukkan kelakuan yang baik sebagai pengawas.
Pada hari ini satu temuduga dan ujian bakat telah diadakan bagi mengenal pasti murid-murid yang akan dilantik sebagai pengawas sekolah dan pengawas pusat sumber bagi tahun 2011. Ujian ini amat penting disebabkan kemerosotan disiplin dan kurangnya penyertaan murid-murid dalam aktiviti yang dianjurkan oleh panitia-panitia mata pelajaran di sekolah. Hasil yang didapati biasanya tidak berkualiti, namun terpaksa diberi hadiah disebabkan bilangan penyertaan yang terlalu sedikit.
Apa yang diharapkan dengan adanya perkembangan bakat seperti ini mampu menimbulkan semangat ingin bersaing di kalangan murid. Seterusnya menjadikan badan pengawas SKBT sebagai jentera pengerak disiplin dan kemajuan sekolah.
Sepanjang dua minggu ini, pengawas-pengawas percubaan akan melaksanakan tugas mereka. Jika mereka gagal melaksanakan tugas dengan baik, mereka tidak akan dilantik sebagai pengawas.

No comments:

Post a Comment