Tuesday 5 October 2010

Pelancaran Projek Parenthon

Tanggal 5/10/2010 lalu bertempat di Dataran Ilmu SKBT telah berlangsungnya majlis Pelancaran Projek Parenthon buat julungkalinya. Pelancaran majlis telah dirasmikan oleh Guru Besar Pn.Rogayah Bt Mohamed Said. Projek Parenthon ini adalah merupakan usaha PIBG bagi membantu menambahkan dana PIBG. Antara objektif projek parenthon ialah mengumpul dana bagi melaksanakan sebarang aktiviti yang diperlukan di sekolah. Kedudukan kewangan yang kukuh akan dapat membantu memajukan sekolah.

Majlis dimulakan dengan bacaan doa oleh Ustaz Khairul Anuar B Yaakup dan seterusnya ucapan oleh YDP PIBG Tn Hj Azman B Aziz. Selaku pencetus idea Projek Parenthon, beliau telah menerangkan tentang objektif Projek Parenthon. Majlis diteruskan lagi dengan ucapan perasmian oleh Guru Besar Pn. Rogayah Bt Mohamed Said, beliau telah menyampaikan pesanan kepada murid-murid tentang kad pungutan dana dan berharap semua bekerjasama dalam menjayakan aktiviti yang dilaksanakan oleh PIBG dan sekolah.

Seterusnya ialah penyampaian kad pungutan dana kepada guru-guru dan juga kepada AJK PIBG yang hadir di dalam majlis tersebut.

Dari Hakim bin Hizam r.a katanya: ”Tangan yang di atas (tangan yang memberi) lebih baik dari tangan yang di bawah (tangan yang menerima atau meminta). Maka kerana itu mulakanlah memberi kepada keluargamu. Sebaik-baik sedekah ialah ketika kaya. Sesiapa yang memohon dipelihara (agar ia tidak sampai meminta-minta) Allah akan memeliharanya dan sesiapa yang memohon dicukupkan (agar ia tidak bergantung selain kepada Allah) Allah akan mencukupkannya.”

(al-Bukhari)

No comments:

Post a Comment